Vācu autobūves nozare zem Ķīnas spiediena
Vācijas autobūves nozare, kas visā pasaulē ilgstoši zināma ar augsto kvalitāti un precīzajām tehnoloģijām automašīnu ražošanā, šobrīd piedzīvo dramatiskas pārmaiņas. Ja iepriekš tā bija pasaules uzmanības centrā, dominējot iekšdedzes automašīnu ražošanā, tad pēdējo gadu laikā tās ietekme ir sākusi strauji samazināties elektroauto popularitātes pieauguma dēļ.
Vācija saskārusies ar vairākiem izaicinājumiem transporta nozarē
Pirmkārt, ir jāpievērš uzmanība statistikai, kas ataino kopējo auto nozari Vācijā. Piemēram, 2022. gadā Vācijā tika reģistrētas tikai 9,26 miljoni jaunas automašīnas. Tā ir vērā ņemama lejupslīde, jo tas ir zemākais reģistrēto automašīnu skaits kopš 1993. gada. Ja skatās uz autobūves nozari, tad, salīdzinot ar 2016. gadu, kad Vācija ražoja 5,75 miljonus automašīnas, 2022. gadā šis skaitlis bija samazinājies līdz 3,5 miljoniem. Tas ir milzīgs kritums un liecina par dramatiskām pārmaiņām vācu transporta industrijā.
Elektroauto popularitātes un pandēmijas ietekme
Viens faktors, kas ietekmēja Vācijas transporta nozares lejupslīdi ir pāreja uz elektromobilitāti un elektroauto popularitātes pieaugums. Jau 2020. gadā Norvēģija kļuva par pirmo valsti pasaulē, kurā elektriskie auto tika reģistrēti vairāk par pusi no visiem reģistrētajiem jaunajiem automobiļiem. Tas notika pateicoties subsīdijām un nodokļu atvieglojumiem. Taču ap to pašu laiku Eiropas un ASV autobūves kompānijas sāka ciest no sastrēgumiem ražotnēs mikročipu un dažādu mikroshēmu trūkuma dēļ, ko izraisīja pandēmija. Tas neļāva iekšdedzes automašīnām nonākt pie pircējiem.
Tā bija iespēja ražotājiem, kuri jau piedāvāja elektroauto, un to izmantoja arī Ķīnas autobūves koncerni, kas pastiprinātu uzmanību vērsa tieši elektroauto attīstībā. Šobrīd Ķīnā ir lielākais elektroauto skaits. Tur līdz 2023. gadam tikuši reģistrēti aptuveni 14,6 miljoni elektrisko un hibrīdautomobiļu, kas veido vairāk kā pusi – 53 % no visiem šāda veida automobiļiem pasaulē. Ķīna šogad ir kļuvusi arī par pasaules lielāko auto eksportētāju, apsteidzot Vāciju, kas ilgstoši bija pirmajā vietā. Vien 2023. gada pirmajā ceturksnī Ķīna uz ārvalstīm piegādājusi 1,1 miljonu automašīnu.
Lētākie elektroauto kļūst aktuālāki vietējā tirgū
Vēl viens ievērības cienīgs fakts, ka Vācijai vairāk jādomā par risinājumiem elektroauto nozarē, ir tas, ka 2023. gadā 42% Vācijas iedzīvotāju apsver iespēju iegādāties elektroauto. Galvenais arguments ir transportlīdzekļu lietošanas izmaksas. Šis skaitlis liecina, ka elektroauto kļūst par arvien populārāku alternatīvu tradicionālajiem benzīna un dīzeļa dzinējiem. Paši vācu autobraucēji atzīst, ka tie izrāda pastiprinātu interesi tieši par Ķīnas elektrisko automobiļu ražotājiem, jo tie, kā zināms, piedāvā lētākus elektroauto modeļus. Sasummējot to ar pieejamajām subsīdijām, ko garantē valsts, šāda auto iegāde kļūst pavisam pievilcīga.
Vācu elektroauto nespēj konkurēt
Iemesls tam, ka vācu autobūves nozare ir zem Ķīnas spiediena, ir tas, ka Vācijā ražotie elektroauto ir pārāk dārgi un nespēj konkurēt ar lētajiem ķīniešiem. Pāreja uz elektromobilitāti un Ķīnas pieaugošā ietekme elektroauto ražošanā ir samazinājusi ne tikai Vācijas auto industriju, bet arī valsts ekonomiku. Tomēr tas nenozīmē, ka izejas nav. Viens no variantiem ir tāds, ka vācu ražotājiem ir jādara viss, lai tos padarītu pieejamākus. Taču to var panākt samazinot izmaksas, kas pavisam noteikti atstās iespaidu arī uz auto kvalitāti. Vai lielie vācu auto koncerti ir gatavi spert šādu soli? Laiks rādīs. Pavisam iespējams – vāciem tuvākajā nākotnē izdosies atrast risinājumu, kas būs aktuāls un spēs konkurēt ar Ķīnu.