DATSUN 280ZX – klasika ikvienam jeb Japāna Amerikai
Šoreiz Kurbada vēsturisko auto pārvadājumu krātuvē iekļuvis 70. – 80. gadu “tautas” sporta auto no Japānas – Datsun 280ZX. Izteiksmīgs, pārlaicīgs dizains, rindas sešu cilindru dzinējs, klasiskā piedziņa un atzīstama izturība, padarījusi Datsun 280ZX par iecienītu youngtimer ar plašām iespējām kādudien kļūt par īstenu klasiku, – ja vien tas jau nav noticis.
GALVENAIS MĒRĶIS – ASV
Šis automobilis pieder otrajai tā saukto Nissan Z modeļu paaudzei (S130) no septiņām, – ja ierēķinām arī jaunāko Z izlaidumu. Z modeļu sāga aizsākās XX gs. 60. gados. Kamēr japāņu motociklu ražotāji ar nedārgiem un izturīgiem braucamrīkiem transformēja motopasauli, Datsun nolēma paveikt to pašu sporta automašīnu tirgū. Pirmais Datsun 240Z, Japānas tirgū pazīstams kā Nissan Fairlady Z, iznāca 1969. gadā. Datsun zīmols tika izvēlēts eksportam tāpēc, ka Nissan marka tolaik vēl nebija pietiekami atpazīstama ASV, kas kļuva par galveno Z-mašīnas tirgu.
Leģendārā auto dizainera Albrehta Gerca (Albrecht Goertz) iedvesmotais coupe siluets, ar garu priekšdaļu un iedziļinātiem starmešiem, izrādījās vienlaikus revolucionārs un globāli pievilcīgs. Kad desmit gadus vēlāk Nissan izveidoja Datsun Z modeli ar pagarinātu aizmuguri un 2+2 sēdvietu formulu, japāņu automobilis profilā attāli līdzinājās Ferrari Daytona, kas jau pats par sevi ir kompliments.
MOTORS “SUPERKĀRAM”
Oriģinālā Datsun 240Z tapšanas procesu spilgti iekrāso netieša saistība ar citu, mūsdienās retu un dārgu tālaika japāņu sporta auto Toyota 2000GT. Lai ietaupītu līdzekļus, Nissan sporta automašīnas projekts sākotnēji tika īstenots sadarbībā ar motociklu ražotāju Yamaha. Laika gaitā Nissan pārliecinājās, ka Yamaha izstrādātais 2 litru DOHC dzinējs ir par vāju, un no projekta atteicās. Yamaha pabeidza prototipu vienatnē un piedāvāja to pasaulē konservatīvākajam autoražotājam. Apstākļu sakritības dēļ Toyota vadība piekrita “halo car” izgatavošanai, un tā 2000GT kļuva par pasaulē pirmo japāņu superauto un vēlāku kolekciju pērli. Patlaban tāda auto cena izsolēs ievērojami pārsniedz miljonu ASV dolāru. Ņemot vērā, ka tika saražoti vien 350 eksemplāri, tas arī nepārsteidz. Datsun Z komerciālie panākumi bija nesalīdzināmi iespaidīgāki – vairāk nekā 600 000 automašīnu, ieskaitot 1974. gada Datsun 260Z.
AIZRAUJOŠS UN UZTICAMS
Taču atgriezīsimies pie mūsu Z mašīnas. Pirmā Datsun Z paaudze bija paveikusi savu uzdevumu – pievērsusi uzmanību, iemantojusi uzticama, plašām masām pieejama sporta auto reputāciju. Datsun 240Z un 260Z bija relatīvi lēti, un pat 70. gadu vidū izlaistais 280Z (sākumā to pārdeva tikai Amerikā) ar 2,8 litru 170 ZS dzinēju ASV bija daudz pieejamāks ne tikai par Eiropas, bet pat dažiem pašmāju ražojumiem. Modeļa popularitāti veicināja arī attīstīts Nissan dīleru tīkls, kamēr ierobežotā skaitā importētos Jaguar, BMW, Porsche un Alfa Romeo spēja uzturēt un saremontēt tikai nedaudzas specializētās darbnīcas. Nissan vadības sākotnējais uzstādījums – pēc iespējas izmantot unificētas detaļas, arīdzan deva savu rezultātu. Tomēr Nissan manīja, ka konkurence un mode mainās. 70. gadu vidū un beigās pircēji kļuva arvien prasīgāki pret komfortu un aprīkojumu. 60. gadu pieticība un tehnoloģiskā tīrība jaunos klientus interesēja mazāk nekā jaunākā modeļa radio.
Ardievu, Datsun, sveiks, Nissan!
Publikas interešu maiņa atstāja graujošu iespaidu uz Z mašīnas konstrukciju. Jaunajā 280ZX no oriģinālā 280Z saglabājās tikai dzinējs un piecpakāpju pārnesumkārba. Unikālā aizmugurējā piekare tika aizstāta ar daudz vienkāršāku luksussedana Datsun 810 piekari, kamdēļ kupeja kļuva ievērojami mīkstāka un tai parādījās nepietiekama “pagriežamība” jeb understeer. Bija arī uzlabojumi, tostarp modernāks stūres pārvads, kas sākumā tika uzstādīts tikai topmodelim ar turbopūti, bet 80. gadu sākumā tika ieviests visās versijās. Automašīnā parādījās ērtāki sēdekļi, blīvāka skaņas izolācija, augstvērtīga stereo iekārta un virsbūvē veiksmīgāk integrēti bamperi. Vizuāli otro paaudzi no pirmās var atšķirt pavisam vienkārši – sākot ar 1978. gadu Datsun Z vairs nav radiatora restes, tikai gaisa sprauga tieši virs priekšējā bampera. Ja, noliekot abus gadagājumus blakus, otrais šķiet garāks, tas nav optisks māns – S130 paaudzē aizmugure tika diskrēti pagarināta, lai ietilpinātu 80 litru degvielas tvertni. 280ZX bija pirmais Datsun modelis līdztekus tā paša zīmola kravas mašīnām, uz kurām ASV parādījās sīks uzrakstiņš “by Nissan”, tā iezīmējot Datsun zīmola pakāpenisku norietu. ASV šis modelis kļuva neticami populārs. Žurnāls Motor Trend to pat nosauca par 1979. gada labāko importa automašīnu.
JAUDAS NEDIENAS
Paradoksālā kārtā versija ar lielāko, 2,8 litru dzinēju jeb 280ZX nemaz nebija ātrākā un jaudīgākā. Jauno izmešu normu dēļ Nissan 280ZX bija tikai 135 ZS, par 35 mazāk nekā vecajam 280Z ar “iešprici” un par 15 mazāk nekā oriģinālajam 240Z. Lielāka svara un garāku pārnesumu dēļ tas bija lēnāks par bāzes modeli – 11 sekundes līdz 100 km/h. Status quo tika atjaunots tikai līdz ar 280ZX turbo parādīšanos, tomēr bija jau par vēlu – 1983. gadā Datsun 280ZX tika ar cieņu izvadīts pēdējā gaitā, kā pirms diviem gadiem tas jau bija noticis ar Datsun zīmolu. Nākamās paaudzes Nissan 300ZX bija pavisam citāds high- tech stila automobilis. Eleganto old-school Z – mašīnu ēra bija beigusies.
ATJAUNOTS LATVIJĀ
Kurbada transportētais 1981. gada izlaiduma Datsun 280ZX vairākkārt mainījis īpašniekus, bet Latvijā sākotnēji ievests no Nīderlandes. It kā restaurētā automašīna tobrīd bijusi sliktā stāvoklī – izrūsējuši caurumi grīdā un arkās, stipri bojāts salons un aizlaista tehnika. RetroFutureLV restauratoru rokās Datsun ticis pārmetināts un pārkrāsots, bet salons – pilnībā pāršūts. Dzinējs ticis pie jaunas izplūdes sistēmas, un tam veikta pienācīga regulēšana. Šis 280ZX nāk no gadagājuma, kad 2,8 litru dzinēja jauda atkal tika nedaudz palielināta līdz 145 ZS. Automašīnai ir arī t.s. i – top jeb savdabīga targa tipa jumta konstrukcija ar izņemamām sekcijām, kas parādījās 1980. gadā un nokaitināja oriģinālā “Z” fanus, taču vairoja modeļa popularitāti Amerikā.
Pirmo paaudžu Datsun Z ir relatīvi pieejams un viegli uzturams automobilis, jo savulaik saražots milzīgā skaitā. Eiropā pie braucoša eksemplāra var tikt par 15 000 – 25 000 eiro atkarībā no komplektācijas un stāvokļa, “konstruktori” un eksemplāri no ASV ir jūtami lētāki.