Kā notiek kravas auto apdrošināšana?n

Vieglo automašīnu apdrošināšanas sistēma Latvijā ir vienkārša un saprotama, tomēr kā ir ar kravas automašīnu un to pārvadāto kravu? Kā pārvadātāji apdrošina savus kravas auto un nodrošinās pret neparedzētām situācijām?

2017. gada 30. jūnijā Latvijā (pēc LTAB datiem) bija reģistrētas 86 551 kravas automašīnas, no kurām 79 554 automašīnas bija apdrošinātas. Šeit gan jāatzīmē, ka tehnisko apskati ir izgājuši 76 965 kravas auto. Tātad ir vairāk apdrošinātu kravas auto nekā tehniskā kārtībā esošo – vairāki tūkstoši auto ir dīkstāvē. 

“Kurbads” autovedēju flotē ir 45 Volvo un Mercedes-Benz kravas automašīna ar specializētajām automobiļu transportēšanas iekārtām. 2013., 2015. un 2016. gadā uzņēmums ieguva “BALTA” gada balvu “Drošākais uzņēmuma autoparks” speciālā un komerctransporta kategorijā.

“Kurbads” 45 autovedēju  lielajā autoparkā, daļai autovedējiem ir KASKO apdrošināšana, kas ir obligāta prasība no dīlera jaunajām kravas automašīnām. Protams, katrai automašīnai ir OCTA polise, bet uzņēmuma autovadītājiem-ekspeditoriem ir arī nelaimes gadījumu apdrošināšana.”

“Lielākā atšķirība starp vieglo automašīnu un komerctransporta apdrošināšanām ir tā, ka katra kravas automašīnas dīkstāves diena ir lieli zaudējumi uzņēmumam, tāpēc cenšamies ātri atrisināt jebkādas problēmas, lai autoparks nemitīgi būtu kustībā,” no praktiskā viedokļa raugās Ivars Čiblis, “Kurbads” kravas auto servisa vadītājs. Tieši Ivars, kurš uzņēmumā gādā, lai tehnika vienmēr būtu gatava darbam, trīs reizes saņēma balvu par drošāko autoparku Latvijā. 

Tiklīdz kā “Kurbads” autoparku papildina jauns autovedējs, tas tiek pievienots CMR apdrošināšanas sistēmai. Transporta uzņēmuma “Kurbads” reisi sniedzas no pašmāju un Baltijas valstu maršrutiem līdz pat Vācijai, Francijai un Itālijai, kā arī citām Dienvideiropas valstīm, un CMR ir standarta prakse Eiropas Savienības kravu transportā.

Pasūtītājam vienojoties ar pārvadātāju, abas puses paraksta CMR dokumentu, kas apdrošina visus iespējamos riskus, kurus varētu ietekmēt pārvadātājs. Kā piemērus var minēt: kravas nepiegādāšana noteiktajā laikā vai bojājumi pārvadātāja vainas dēļ.

“CMR gadījumos apdrošināšanas atlīdzība netiek izmaksāta pēc būtības, bet pēc bruto cenas uz vienu kilogramu. Dažādām kompānijām mainās apdrošināšanas noteikumi – tiek pielietoti specifiski izņēmumi vai ierobežoti atlīdzību lielumi,” ar CMR apdrošināšanām situāciju skaidro “Globale Insurance” apdrošināšanas brokeris Sergejs Nikolajevs.

Atsevišķu autoražotāju vai ekskluzīvu automašīnu transportēšanā tiek izmantota arī kravas apdrošināšana. Sergejs Nikolajevs izskaidro kravas apdrošināšanu automašīnu transportā: “Tēlaini izsakoties, CMR var pielīdzināt OCTA, kuras uzdevums ir pasargāt pārvadātāju ierobežotā apmērā, bet kravas polisi – visu risku KASKO, kuras uzdevums ir pasargāt kravas īpašnieku pilnā apmērā. To visbiežāk iegādājas klienti, lai justos maksimāli droši.”

Pēc Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) datiem 2015. gadā atlīdzībās par kravas bojājumu vai zaudējumu tika izmaksāti 826 377 eiro, bet 2016.gada pirmajos divos ceturkšņos šī summa ir 571 374 eiro. Apdrošināšanas prēmijās 1 449 892 eiro, par 3% vairāk nekā attiecīgajā laika posmā 2015.gadā.

“Transporta kompānijām šobrīd stingri rekomendēju pastiprinātu uzmanību veltīt kravas nostiprināšanai, jo pavirši nostiprināta krava var radīt bojājumus pareizi nofiksētai kravai. Šādos gadījumos bojājumi parasti ir ievērojami.” Par tipiskākajiem gadījumiem nozarē stāsta brokeris. “Kā arī pastāvīgi uzraudzīt autoparka tehnisko stāvoklī. Latvijas transporta nozarē komerctransporta vecums pieaug, tāpēc par to ir pienācīgi jārūpējas. 

“Autovedēji perfektā stāvoklī ir mūsu prioritāte – ir stingra kārtība, kā veicam to kontroli un uzturēšanu. Komerctransportam jābūt kustībā,” Ivars Čiblis par autoparka uzturēšanu.